Wczytuję dane...

Przygotowanie rolek do sezonu

przygotowanie rolek do sezonu

Sezon rolkowy już za pasem. Co niektórzy zapewne już go rozpoczęli ale większość z nas czeka aż temperatury regularnie zaczną przekraczać 15 stopni. Do tego jeszcze pewnie chwila została więc teraz jest dobry czas aby odszukać rolki w piwnicy, garażu czy na strychu i przygotować je odpowiednio do sezonu.

Przygotowując rolki do sezonu należy zwrócić uwagę przede wszystkim na stan kółek, łożysk, hamulca. To one odpowiadają za komfort jazdy, a także za nasze bezpieczeństwo. Oczywiście warto przy okazji odkręcania kółek umyć od wewnętrznej strony płozę jak i samego buta. 

Ocena stanu łożysk

Wstępną ocenę stanu łożysk można przeprowadzić bez odkręcania kółek od rolek. Wystarczy zakręcić kółkiem i nasłuchiwać. Jeżeli słyszymy jakieś zgrzyty lub piski to oznaka że najprawdopodobniej łożysko będzie wymagało wymiany wymiany lub rozebrania na części pierwsze, wyczyszczenia i ponownego nasmarowania. Żeby mieć pewność to musimy odkręcić kółko i wyciągnąć łożyska oraz tulejkę. W każdym kółku znajdują się dwa łożyska. Wyjęcie łożyska z kółka nie powinno Ci sprawić trudności. Wystarczy posłużyć się do tego np.  płaskim śrubokrętem. Wsuwamy go w otwór w łożysku i opieramy po przekątnej o wewnętrzne ścianki i staramy się z wyczuciem podważyć łożysko. Zmieniamy położenie śrubokręta i tak do momentu kiedy łożysko wyjdzie. Z drugim jest łatwiej bo można je bez problemu wypchnąć palcem. Mając wyciągnięte łożyska możemy je dokładnie sprawdzić. Chwytamy palcami z obu stron za wewnętrzną tulejkę i obracamy. Jeśli czujemy wyraźne opory lub zgrzyty to znaczy że wewnątrz łożyska znajdują się zanieczyszczenia w postaci np. ziarenek piasku.

Jazda z łożyskami w takim stanie nie należy do szczególnie przyjemnych. Rolki są głośniejsze, wolniejsze i podczas jazdy czujemy że coś tam cały czas zgrzyta i piszczy. W tej sytuacji mamy dwie opcje do wyboru. Wymiana łożysk na nowe lub przywrócenie stanu pierwotnego w obecnych łożyskach. Jeśli mamy łożyska z grupy ABEC to wg mnie opcja druga mniej się opłaca jeśli uwzględnimy czasochłonność oraz rzeczy które będą nam potrzebne (smar do łożysk kulkowych, aceton lub inny odtłuszczacz). Oczywiście jeśli masz czas i ochotę to nie widzę przeszkód żeby się tym zająć. W przypadku łożysk z grupy ILQ lub jeszcze bardziej zaawansowanych technologicznie takie rozwiązanie ma zdecydowanie większy sens ponieważ komplet ILQ 5 kosztuje ok 120zł natomiast cena ILQ 9 Pro to już 270 zł. Nie jest to rzecz trudna i każdy średnio wprawiony majsterkowicz bez problemu sobie z tym poradzi. Poniżej prezentujemy film instruktażowy od K2 Skate w którym pokazano jak postępować z łożyskami ABEC oraz ILQ.



Ocena stanu kółek

Pierwszą rzeczą którą musimy zrobić przygotowując rolki do sezonu to sprawdzenie wszystkich kółek. To priorytetowa sprawa wpływająca na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Sprawdź czy każde kółko jest całe, czy nie ma nigdzie ubytków ani pęknięć. Jeśli stwierdzisz poważne defekty to takie kółko najlepiej wymienić na nowe. Kółka to element eksploatacyjny rolek który ulega zużyciu - szybciej lub wolniej ale zawsze. Szybkość zużywania się kółek zależy od takich czynników jak :

  • jakość materiału z którego zostały wykonane

  • twardość - im kółko twardsze tym wolniej się ściera

  • intensywność jazdy - im więcej jeździsz tym szybciej kółka się ścierają

  • rodzaj nawierzchni - im bardziej chropowata nawierzchnia tym szybsze będzie zużycie

  • technika i dynamika jazdy - dynamiczna jazda oraz błędy w technice jazdy oznaczają szybsze ścieranie się kółek



Jak widzisz na ścieranie się kołek wpływa wiele rzeczy, na które w większości nie mamy wpływu - no chyba że przestaniemy jeździć :-) Jedne co możemy zrobić żeby przedłużyć ich żywotność to zadbanie o to aby równomiernie się ścierały. Jak to zrobić ? Należy je co jakiś czas zamieniać miejscami wg poniższego schematu:

rotacja kółek w rolkach

zamiana kółek w rolkach

Przedstawiamy dwa schematy zamiany miejscami kółek. Który jest lepszy ? W zasadzie ciężko stwierdzić. Oba są poprawne i pozwalają na przedłużenie żywotności kółek w rolkach. Podczas jazdy najszybciej zużywają się przednie kółka, a każde kolejne cierpi coraz mniej.  Przy zamianie miejscami kółek należy pamiętać aby wytarta część kółka po przełożeniu do drugiej rolki znalazła się po zewnętrznej stronie.

Po przekładce kółek należy je dokręcić z odpowiednią siłą, tak aby mogły się swobodnie obracać. Należy robić to regularnie, a wtedy będziesz mieć pewność że sprzęt Cie nie zawiedzie.